torsdag 5 december 2013

5 December - Julbock


I år hade jag bestämt mig för att göra en egen julbock igen. Har gjort julbockar tidigare men nu var det ett antal år sedan. Det kan se lite svårt ut men det är det inte... En trästomme behöver du och den behöver inte se så fin ut eftersom du klär in den med granris. Storlek? Ja, det beror helt på hur stor eller liten bock du vill ha.


Jag brukar klä benen på bocken först, sedan ansiktet och sist kroppen. Virar grön ståltråd runt den för att hålla fast granriset. När bocken är helt täckt med granris dekorerar jag dem med rött snöre. Rött presentsnöre går jättebra. I år hittade vi prickiga tygband i en affär som vår yngsta dotter tyckte att vi skulle ha till bocken. Det är också fint att vira en ljusslinga runt bocken, så lyser den fint i mörkret. 


/Fru Sohl



1 kommentar:

  1. Vilka söta bockar!! Jag gillar också den med otämjd man! Den här idén ska jag absolut lägga på minnet!

    SvaraRadera